Monday, June 05, 2006

Den tänkande kvinnans skämmiga sexsymbol

Nån gång för länge sedan, kanske tidigt 90-tal, när jag läste veckotidningarna med liite mindre urskillning än nu, läste jag att skådespelaren Kevin Kline var "den tänkade kvinnans sexsymbol". Det kanske till och med stod på engelska, "the thinking woman's...". I alla fall så fastnade den där termen i mitt huvud. Varje gång jag nu ser något med Kevin Kline så tänker jag alltså "där är han, den tänkande kvinnans...", ja ni kommer ihåg. Man undrar så här i efterhand vilka dessa tänkande kvinnor var och vilka deras motsatser var. De icke-tänkande alltså. Bimbos? Icke-intellektuella? Hemmafruar? Och who, pray tell, var deras sexsymbol i detta sena 80-tal/tidiga 90-tal? David Hasselhoff kanske. Lou Ferrigno? Michael J Fox?

Tillbaka i framtiden, idag, tidigt 00-tal, så antar jag att jag är en tänkande kvinna. Eller i alla fall det som jag gissar att man menade med en tänkande kvinna: yngre medelåldern, högutbildad, nån sorts karriär. Lite högre krav på underhållning än Big Brother. Följaktligen så finner jag följande fakta ganska pinsamt att erkänna:


Vin Diesel är sjukt sexig.

Så sexig att jag spelar in b-actionfilmer han är med i, bara för att snabbspola mellan alla scener han är med i.

Så sexig att jag köper dvd-filmer (visserligen piratkopierade i Asien) med honom bara just för att han är med.

3 Comments:

Blogger Hannah said...

Man kanske kan förklara detta störda faktum med att du ibland slutar att tänka?

Tuesday, June 06, 2006 10:43:00 PM  
Blogger malin said...

Det där är lite sjukt. Stänger du av ljudet? För att höra honom prata är DEFENITIVT inte sexigt.

Tuesday, June 06, 2006 11:24:00 PM  
Blogger Andrea said...

Malin: Nej, rösten är faktiskt en del av sexighetspaketet.

Wednesday, June 07, 2006 8:48:00 AM  

Post a Comment

<< Home